SECȚIUNEA. „EDUCAȚIE PENTRU PATRIMONIU” în Conferința științifică internațională „Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății de mâine”

Cea de-a XII-a ediție a conferinței științifice internaționale „Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății de mâine” s-a desfășurat la 18-19 septembrie 2025.
Ea a avut loc în contextul Zilelor europene ale patrimoniului cultural, cu sesiuni organizate la Chișinău (Republica Moldova), Iași (România) și Lviv (Ucraina).
Secțiunea. „Educație pentru patrimoniu”, responsabil dr. în istorie, conf. univ. Valentina URSU, a fost organizată de Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. Ea a întrunit cercetători consacrați în domeniul patrimoniului: dr. hab. Elena Ploșniță, dr hab. Lilia Zabolotnaia, dr. Valentina Ursu, dr. Larisa Noroc. Autoarele comunicărilor au analizat câteva subiecte: Istorie și patrimoniu. Ecuația educației; Interpretări ale patrimoniului cultural și rolul lui în educație; Rolul muzeului în formarea conștiinței culturale; Promovarea valorilor prin artele plastice din Basarabia interbelică.
De o prezență meritorie au dat dovadă doctoranzii Victor Grigor și Alexandru Seu, dar și masteranda Lucia Pușcaș, care au expus rezultatele investigațiilor științifice întreprinse în analiza rolului patrimoniului etno-cultural în păstrarea identității românești în diaspora Republicii Moldova; procesul de valorificare a patrimoniului cultural material în formarea competențelor la disciplina „Educație pentru societate” în învățământul profesional tehnic; diversitatea culturală ca competență importantă în cadrul disciplinei „Educație muzicală” în treapta gimnazială .
Au fost înalt apreciate și comunicările profesorilor școlari: Liudmila Ecmecci, Olesea Rotari, Snejana Racu, precum și a muzeografei Cristina Ciobanu. Dânsele au adus în vizor procesele de formare a competenței de interculturalitate la treapta învățământului gimnazial; respectul față de patrimoniul cultural local – componentă a educației interculturale în școală; dezvoltarea competenței de comunicare (abilități lingvistice, comunicative și plurilingve) prin strategii didactice specifice lecțiilor de limba franceză la treapta gimnazială; parcurile istorice din Republica Moldova prezentate și analizate în izvoare și istoriografie.
Toate cuminicările au trezit un viu interes, fiind inițiate discuții cu comentarii și recomandări pentru investigarea subiectelor în continuare.