+85 DE PROFESORI DIN REPUBLICA MOLDOVA ȘI ROMÂNIA
AU OBȚINUT CALIFICAREA
„PROFESOR DE EDUCAȚIE PENTRU SOCIETATE”
În perioada 20-30 ianuarie 2025 a avut loc susținerea tezelor elaborate de profesorii care au realizat stagiul de recalificare profesională la „EDUCAȚIA PENTRU SOCIETATE” în cadrul Centrului de Formare Continuă și Leadership al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău în baza Contractului semnat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova
Au fost constituite 2 Comisii. Prima comisie a fost formată din: Tatiana NAGNIBEDA-TVERDOHLEB, dr. în științele educației – Președinte, Valentina URSU, dr. în istorie, conf. univ.; Larisa NOROC, dr. în istorie, conf. univ.; Rodica SOLOVEI, dr. în istorie, conf. univ.; Corina SAVIȚCHI, asistent universitar. Cea de-a 2-a Comisie a fost constituită din: Sergiu SUVAC, dr. în istorie – Președinte, Valentina URSU, dr. în istorie, conf. univ., Valentina ENACHI, dr. în istorie, conf. univ. și Corina SAVIȚCHI, asistent universitar.
Problemele cărora le-au fost dedicate cercetările au fost deosebit de actuale în contextul disciplinei școlare „Educație pentru societate”, dar și al societății contemporane, în ansamblu: Strategii didactice de formare a abilităților de cooperare în cadrul disciplinei „Educație pentru societate”; Cultivarea valorilor moral-spirituale elevilor de la treapta gimnazială în cadrul orelor de „Educație pentru societate” și „Religie”; Doctrinele liberalismul și social-democrația în dezvoltarea competenței de gândire analitică și critică la elevi; Metoda proiectului – oportunitate de dezvoltare a competențelor pentru cultură democratică la elevi; Formarea comportamentului civic al elevilor prin cunoașterea și valorificarea patrimoniului cultural etc. Totodată, au fost cercetate și alte teme care sprijină efortul cadrelor didactice în pregătirea tinerilor pentru viața în comunitate: Teatrul social – oportunitate pentru dezvoltarea spiritului civic elevilor de la treapta gimnazială; Dezvoltarea competențelor privind protejarea mediului la elevii din treapta gimnazială; Mecanisme de participare democratică a elevilor în procesele decizionale la nivel instituțional; Dezvoltarea competențelor de comunicare elevilor de la treapta gimnazială prin utilizarea strategiilor didactice interactive în cadrul disciplinei „Educație pentru societate”; Diversitatea culturală – competență importantă în cadrul disciplinelor „Educație muzicală” și „Educație pentru societate” în treapta gimnazială; Metode și tehnici de formare a abilităților de învățare independentă la disciplina „Educație pentru societate (ciclul gimnazial)” etc.
Marea majoritate a profesorilor au o experiență bogată activând în mai multe localități ale Republicii Moldova, prezentând disciplina „Educație pentru societate”, dar și „Istoria Românilor și Universală”, „Geografia”, „Limba și literatura română”, „Limbă franceză”, „Religia”, „Educația muzicală” etc. Și profesorii de alte discipline, cum sunt „Biologia”, „Fizica”, „Chimia”, „Educația fizică” sau pedagogii de sprijin, manageri școlari, funcționari ai Direcțiilor de învățământ etc., au elaborat și au prezentat teze bine documentate, argumentând importanța formării la elevi a competențelor de valorizare a demnității umane, a democrației, echității, egalității și a statului de drept, a competenței de colaborare, învățare autonomă etc.
Prezentarea tezelor de recalificare a decurs într-o ambianță elevată, creată de membrii Comisiilor, dar și de calitatea bună a lucrărilor expuse. Comisiile au apreciat caracterul inedit al lucrărilor, expunerea experienței personale a cadrelor didactice în formarea mai multor competențe pentru o cultură democratică la disciplinele școlare, dar și prin activități extracurriculare. A fost menționată responsabilitatea profesorilor pe parcursul întregului an de studii.
85 de profesori au primit calificarea de Profesor de Educație pentru societate, printre care și o profesoară din România. Absolvenții au fost îndemnați să continue cercetările în cadrul studiilor de masterat.
Frumoasele rezultate obținute de absolvenți nu ar fi fost posibile fără sprijinul și îndrumarea conducătorilor științifici: Valentina URSU, Larisa NOROC, Valentina ENACHI, Nina PETROVSCHI, Rodica SOLOVEI, Viorel BOLDUMA, Natalia CEBOTAR, Natalia POPOV, Galina GUMEN.
Mulțumim dnei Elena ȚAP, Directorul Centrului de Formare Continuă și Leadership, și întregii echipe a DEPARTAMENTULUI FORMAREA PROFESORILOR, pentru buna organizare a întregului proces de studii!
FELICITĂRI ABSOLVENȚILOR! MULT SUCCES ÎN CONTINUARE ÎN NOBILA MISIUNE PE CARE O AU!